Door Mark Luijkx
In mijn werk probeer ik inzichten uit mijn privé leven in te zetten en dat doe ik soms ook met inzichten uit mijn werk. Zo speel ik af en toe directeur, afdeling logistiek of schoonmaker om dingen tegen het licht te houden.
Ik heb gemerkt dat deze bedrijfsmatige aanpak mij helpt om keuzes die als persoon erg groot lijken kleiner te maken en actie te nemen om mijn leven beter in te richten. Om een voorbeeld te geven:
Afdeling logistiek
Om naar mijn werk te komen was de aanpak extra vroeg op te staan om de file te ontwijken en eerder (of later) weg te gaan om hem opnieuw te ontwijken. Een aanpak die logisch en slim lijkt vanuit de afdeling zelf. Het venijnige van deze aanpak is dat losse afdelingen, dus ook deze, vaak maar een klein onderdeel optimaliseren. Op tijd ergens zijn, het minimaliseren van de tijd in de file of beide. Onderdelen die belangrijk zijn voor het hele bedrijf worden vaak onvoldoende meegenomen.
Bedrijfsstrategie
De beroemde Piramide van Maslow heeft mij geholpen om in de basis uit te werken wat voor mij belangrijk is in het leven. De piramide heeft 5 lagen met elk een onderwerp wat belangrijk is voor de gemiddelde mens, waaronder ik.
Businesscase
Met de bedrijfsstrategie in gedachte komt er een ander beeld uit de aanpak van de afdeling logistiek. Minder tijd in de file betekent meer tijd met ons gezin, dat klopt. Maar autorijden draagt niet bij aan de bedrijfsstrategie:
1. Gezondheid – Ik word er niet gezonder door (in tegendeel).
2. Veiligheid & Stabiliteit – Het geeft mij geen rust (de A4 is daar niet voor gemaakt).
3. Sociaal – Ik voel me geen onderdeel van een groter geheel anders dan het fileprobleem.
4. Erkenning & Waardering – Ik krijg niet meer zelfrespect of waardering omdat ik de auto neem.
5. Zelfontplooiing – Ik ontwikkel me niet als persoon door auto te rijden.
Op jaarbasis bleek ook nog dat ik zo’n 20.000km, 400 uur en €3500 (dus uren om dit bedrag te verdienen komen nog op de eerder genoemde 400 uur) kwijt ben om op mijn werk te komen. Nu hou ik van mijn werk maar deze businesscase is uit balans.
Resultaat
Uiteindelijk heeft deze bedrijfsmatige aanpak mij geholpen om de stap te zetten en een baan te zoeken met een businesscase die meer bijdraagt aan mijn leven.
Nu werk ik in Amsterdam en rij ik dagelijks (behalve als het regent, dan pak ik de trein) van Haarlem naar werk op mijn e-bike. De business case is nu:
1. Gezondheid – Extra beweging en daardoor iets gezonder.
2. Veiligheid & Stabiliteit – Er is meer rust in mijn hoofd en de reistijd is altijd gelijk i.p.v. onverwachte vertragingen
3. Sociaal – Ik heb meer tijd met ons gezin in de ochtend omdat ik de file niet voor hoef te zijn.
4. Erkenning & Waardering – Ik heb meer zelfrespect en waardering omdat ik een klimaatvriendelijke keuze maak en niet meer 1250 liter benzine verbruik per jaar.
5. Zelfontplooiing – Ik ontwikkel me als persoon in een nieuwe baan, in een nieuwe omgeving en te midden van nieuwe mensen.
Het resultaat van deze aanpak is een verbetering van mijn leven als geheel en het klimaat. Daarnaast is ook de financieel directeur blij, omdat ik nu 100 uur minder spendeer aan woon-werk verkeer en ook nog €3500 bespaar, per uur is dat meer dan het minimumloon.