Stop met bankhangen

9 oktober 2019

Ik ben van de generatie Zilvervloot. Mijn ouders deden mee aan het in 1958 door de overheid opgezette spaarprogramma waarmee je als brave burger kon veranderen in een toekomstbewuste ouder door een spaarrekening te openen voor je nakomelingen. Leuk idee, in een tijd dat er nog zoiets als spaarrente bestond.

Het spaarbankboekje dat al jaren op me lag te wachten in ons grenen wandmeubel mocht ik in 1984 mijn bezit noemen. Wat een rijkdom! Zo’n twaalfhonderd gulden stond erop. In mijn herinnering, tenminste, maar ik ben meer van de letters dan van de cijfers, dus het kan ook tweeduizend of zevenhonderd geweest zijn. Ik voelde me in elk geval alsof, ja, alsof de Zilvervloot was binnengevaren. De Zilvervloot van wat toen nog de Postbank heette in dit geval, want Zilvervlootsparen kon via de meeste vaderlandsche banken.

Wat doen ze met je geld?

Een knap staaltje klantenbinding, die Zilvervloot, want ik bleef prompt bij ING en het duurde vervolgens tot 2011 voordat ik me realiseerde dat banken ook echt iets met je geld dóen terwijl jij zit te sparen. En dat zijn niet altijd nobele zaken. Nu zal de wapenindustrie niet gefloreerd hebben dankzij mijn bescheiden bijdrage, maar veel argeloze spaarders bij elkaar zijn goed voor een flinke kapitaalinjectie. Dus een bank die daar niks van vindt en het beleggingsbeleid uitsluitend bepaalt op basis van het rendement, is geen Eerlijke Bank. Zit jij nog bij zo’n bank? Dan is het tijd om over te stappen.

Veel gedoe? Echt niet

Mijn overstap ging met langdurig gedraal gepaard. Te veel gedoe, dacht ik. Dus bleef ik onnodig lang bankhangen. Terwijl er ook in 2011 al lang overstapservices bestonden. Je luie billen van die vieze ouwe bank halen en op een groene bank neerploffen is peanuts, zo bleek toen ik daadwerkelijk de (over)stap waagde. Ik schat dat het me alles bij elkaar nog geen uur gekost heeft. Waarschijnlijk nog minder. En inmiddels ben ik alweer ruim acht jaar tevreden klant van Triodos.

Duurzame koplopers Triodos en ASN

Het twijfelen tussen de Groene Twee nam alles bij elkaar nog de meeste tijd in beslag; tijd die niet is inbegrepen bij het hierboven geschatte uur. Doorslaggevende argumenten toen:

  • Triodos was in 2011 verkozen tot de beste duurzame bank ter wereld.
  • Triodos bood dezelfde mogelijkheden tegen dezelfde kosten als ASN
  • Triodos is een onafhankelijke bank, in tegenstelling tot ASN, die een dochter is van SNS.

Lastig kiezen

Inmiddels scoort ASN in de Eerlijke Bankwijzer op sommige vlakken (klimaatverandering, dierenwelzijn) nóg een puntje hoger dan Triodos, maar met rapporten als van deze twee zouden je kinderen zich zonder omhaal verzekerd weten van een plaatsje bij een studierichting met de zwaarst denkbare toelatingseisen. Dat maakt het lastig kiezen. De nieuwe ASN-campagne met het Overheersbeestje zou op dit moment voldoende zijn om mij als klant binnen te halen, maar ik heb zelf ook zo mijn ethische principes en loyaliteit is er één van.

Bovendien: Triodos heeft zonder meer de leukste klantenservice ter wereld. De medewerkers van het Triodos callcenter zijn zó aardig en niet-voorgeprogrammeerd met gladde commerciële babbels dat het een genoegen is om ze af en toe eens te moeten bellen. Toen onze jongste twaalf werd en van ons bij wijze van verrassing een eigen bankpas kreeg (zonder Zilvervloot), ontving hij de nodige papieren en pasjes een paar dagen vroeger dan normaal, zodat ze naast zijn verjaardagsontbijtbordje gelegd konden worden. Mét een grote verjaardagskaart erbij, persoonlijk ondertekend door zestien man/vrouw van de klantenservice. Kom daar maar eens om bij de ING.

Terug naar alle blogs