tekst: Pauline de Bruin
Hij is weg. Mijn Toyota. Verkocht. Ik kon het gewoon niet meer, tanken. Shell boycot ik al eeuwen, maar ja, er ging toch benzine in die tank. Bij Klimaatgesprekken had ik geleerd: het oprijden van je oude auto is duurzamer dan verkopen en overstappen op elektrisch. Lang nam ik daar genoegen mee, zeker toen ik hem een tijdlang deelde met mijn oudste zoon. Hoefde hij geen auto aan te schaffen en dat scheelt de complete productie en uitstoot van één auto. Maar toen zette hij een zonnepanelenbedrijf op in Arnhem, had heel vaak de auto nodig en was delen niet meer handig. (Hij wilde trouwens liever met de trein, maar dat bleek een dure grap – wanneer maken ze dat OV nou eens gratis?)
Intussen hoorde ik steeds meer klimaatactivisten vertellen dat ze hun auto hadden weggedaan. Ja, het was soms lastig, gedoe om hem te verkopen, gedoe als je ver weg moet, afzien met erg slecht weer, maar ja, alles voor de planeet. Bij mij ging het ook steeds meer knagen. We moeten toch zo snel mogelijk – en wel nú – stoppen met fossiel? We hebben nog, wat is het, 5, 6 of 7 jaar om ook maar een béétje bij die 1,5 graad opwarming in de buurt te blijven. Dus het moet basta zijn met die benzineauto. En ik noem mezelf klimaatactivist, dus ik hakte de knoop door, de auto moest gaan.
Oprijden is met een Toyota Yaris uit 2010 geen optie als je wilt kappen met fossiel. Onverwoestbaar, dan moest ik nog doorgaan met tanken tot 2030. Dus afgelopen week ging hij echt weg. Ja, het nadeel is dat er nu iemand anders doorrijdt met die auto. Maar ja, wat dan? Hem laten wegroesten op ons erf en 3600 euro weggooien? Dat ging me te ver. Liefst had ik hem laten ombouwen tot elektrisch, maar dat is nogal ingewikkeld. Ik ga er maar vanuit dat de koper in een nog oudere auto reed en de Toyota qua uitstoot ook voor hem/haar/x een vooruitgang is. Verkopen bleek trouwens a piece of cake via de ANWB (tip!). Ben er trots op dat ik het daardoor helemaal zelf heb kunnen regelen, zonder hulp van man en zoons in te schakelen 🙂 .
Nu op zoek naar een betere fiets en regenkleding ( ja, ja, duurzaam en/of tweedehands uiteraard). Een paar keer per maand kan ik desgewenst gebruik maken van een elektrische deelauto. Fijn om achter de hand te hebben. En verder zie ik wel. Beetje plannen, weerbericht in de gaten houden zodat ik niet te vaak nat regen. Het voelt nu al goed.
(dit stuk is op 8 januari ook verschenen op LinkedIn)