“KlimaatGesprekken zit echt in mijn hart”, begint Marieke van den Berg vol overtuiging. “Het is leuk om met gelijkgestemden te praten over duurzaamheid en klimaat. Maar vooral ook om de dilemma’s te delen die je tegenkomt.” Marieke is oprichter van The Green Girls Club (TGGC) en startte begin dit jaar, samen met modejournalist Sara Dubbeldam, The No Buy Challenge, die landelijk veel aandacht kreeg. In 2018 volgde ze onze workshopreeks.
In hoeverre heeft KlimaatGesprekken jou geïnspireerd om te doen wat je nu doet?
“Nou, dat duurzame bewustzijn zat er al in voordat ik aan de workshopreeks begon, maar in zekere zin kun je wel zeggen dat ik daar geïnspireerd ben geraakt voor The No Buy Challenge. Tijdens de workshop over consumeren vertelde iemand uit de groep dat ze net een jaar lang geen kleding had gekocht. ‘Wat leuk!’, dacht ik toen meteen. En vooral ook: ‘Wat een uitdaging!’ Ik besloot meteen om dat ook zelf te gaan doen. Het hele jaar 2019 heb ik niks gekocht aan kleding.”
Ook geen sokken en onderbroeken?
“Nee, ook niet. Zelfs geen elastiekjes. Kleding ruilen mocht wel.”
En? Viel dat een beetje vol te houden, zo’n heel jaar?
“Ik was sowieso geen shopper; ik kocht vooral tweedehands. Maar dat zijn altijd one of a kind stukken, dus dat vond ik soms wel moeilijk. Als je het niet meteen koopt, krijg je geen tweede kans. Een keer, tijdens de vakantie, was ik met mijn vriend in een superleuk vintage winkeltje. Toen vond ik het zó lastig, dat ik naar buiten ben gelopen. Mijn vriend heeft toen die ene trui waar ik heel enthousiast over was voor me gekocht als cadeau, haha.”
Wat leverde het je op, zo’n jaar geen kleding kopen?
“Heel veel! Ik voelde me een rijker mens. Je bent je bewuster van wat je koopt en waarom. En je bent zuiniger op wat je hebt. Het is een cursus in tevredenheid.”
En je eigen ervaring heb je vertaald naar een landelijke challenge?
“Ja, zo ongeveer. Afgelopen zomer had ik Sara Dubbeldam te gast in The Green Girls Club podcast. Sara schrijft over duurzame mode. We hadden het over kleding in relatie tot duurzaamheid, en over koophonger. Sara bleek zelf een No Buy Challenge van drie maanden te hebben gedaan. Dat had haar eenzelfde soort bewustzijn opgeleverd. Toen zeiden we tegen elkaar: hoe tof zou het zijn om dit samen te gaan doen? Ik werk als adviseur in de communicatie en branding van bedrijven met een duurzame missie; zij is journalist en kon de goede teksten leveren om de challenge neer te zetten.”
Dat heeft goed gewerkt, volgens mij?
“Haha, ja, we hebben zeker zo’n zevenduizend deelnemers, waarschijnlijk meer. Maar omdat we de drempel zo laag mogelijk wilden houden, hoef je je niet in te schrijven om mee te doen, dus we weten het gewoon niet zo goed. Er is in elk geval heel veel aandacht voor de campagne en er haken nog steeds mensen aan, zien we op onze social media. Heel bijzonder om daar de reacties te lezen.”
Geef eens een voorbeeld?
“Al in de eerste week verschenen er berichten van deelnemers die het ‘zo zwaar’ vonden. Dan zie je dus hoe diep het probleem zit. Ons wordt steeds weer aangepraat dat je gelukkig wordt van nieuwe spullen. En nieuwe kleren zíjn ook fijn, maar die magie is zó weer uitgewerkt. Dan verlang je weer naar het volgende. Die koopzucht willen we met deze actie doorbreken. The No Buy Challenge gaat trouwens over een half jaar, om een grotere groep mee te krijgen.”
Hoe houden jullie deelnemers een half jaar lang betrokken?
“We hebben elke maand een thema: van het opruimen en ordenen van je kledingkast, tot creatief zijn met wat je hebt. Bijvoorbeeld door van een oud spijkerjasje dat je nooit meer draagt de mouwen af te knippen, zodat je een giletje hebt. Elke maand organiseren we een online webinar of workshop. De komende maand gaan we vooral in op consumentenpsychologie.”
Ook ingegeven door de aanpak van Klimaatgesprekken? Handelingsperspectief koppelen aan kennis over de psychologie die achter onze keuzes zit?
“Nou…dat zou ik niet zo durven zeggen. Ik heb zelf mediapsychologie gestudeerd en Sara is een soort hobby-filosoof. Deze aanpak past ook gewoon heel erg bij ons.”
Hoe gaan jullie de challenge straks afronden?
“In juni hopen we een kledingruilmoment te kunnen organiseren. Want dat is echt superleuk, heb ik zelf destijds gemerkt. Als event, of gewoon met een clubje vriendinnen. Iedereen neemt vijf of tien kledingstukken mee en dan ga je eerst lekker eten. Het is geweldig om te zien hoe iemand anders blij wordt van iets wat op jou dat effect niet meer heeft.”
Heb je nog wel energie over voor The Green Girls Club?
“Mijn focus is nu verdeeld, dat wel. Maar TGGC draait al drie jaar en is gelukkig superlevendig. Dat vergt van mij nu wat minder inspanning. Door corona is zijn onze offline gatherings jammer genoeg verwaterd. Voorheen organiseerde ik regelmatig live workshops rondom een thema, met gastsprekers. Ik heb samen met Marieke Jacobs ook twee keer een KlimaatGesprekkenworkshop gegeven. Hartstikke leuk was dat. Maar dat zit er nu even niet in.”
Waarom heb je met TGGC specifiek gekozen voor een vrouwenbeweging?
“Vanuit de behoefte om met gelijkgestemden te communiceren over duurzaamheid. Vrouwen hebben toch een andere tone of voice en snijden andere thema’s aan dan mannen. Bij TGGC gaat het bijvoorbeeld ook over duurzaamheid binnen de opvoeding, over ondergoed, over duurzame middelen voor tijdens de menstruatie…”
Veel huiselijke keuzes dus?
“Ook. Maar het gaat natuurlijk ook over onderwerpen als zero waste, circulaire economie, ondernemerschap. Mijn aanvankelijke doelgroep was vrouwelijke ondernemers met een duurzame ambitie. Vrouwen tussen de 21 en 40 jaar. Maar inmiddels zitten er ook veel vrouwen van 50+ bij. Hartstikke leuk juist.”
Heb je geen last van reaguurders? Die houden nogal van het thema duurzaamheid…
“Nee, TGGC is een besloten groep. Op het aanvraagformulier om lid te worden kun je een aantal vragen beantwoorden: wie en wat hoop je te vinden in de groep, is je motivatie voor deelname? Dat soort zaken. Dat geeft me een beeld van de deelnemers én dat geeft heel veel hoop: steeds meer mensen willen echt iets met duurzaamheid. Natuurlijk zijn er wel eens kritische reacties op posts, maar dat is juist goed. Dat houdt je scherp.”
Voel je je, naast dit alles, nog betrokken bij KlimaatGesprekken?
“Qua aanpak en thematiek zeker. Ik volg de nieuwsbrief ook nog, dus ik blijf op de hoogte. Maar ik probeer mezelf een beetje te beschermen door selectief te zijn in mijn eigen social mediagebruik. In The Green Girls Club zie ik wel af en toe KG’ers langskomen, dat is leuk. Hopelijk kunnen we elkaar blijven versterken.”
Op 19 januari 2021 bestond KlimaatGesprekken officieel precies vijf jaar. Daar zijn we natuurlijk hartstikke trots op! Om dat te vieren, publiceren we tijdens ons lustrumjaar onder de noemer: Uit de kraamkamer van KlimaatGesprekken een reeks vraaggesprekken. Met mensen die zich voor ons hebben ingezet en/of zich door KG hebben laten inspireren.
Eerder spraken we Manu Busschots, de oprichter van KlimaatGesprekken